Saturday, April 7, 2007

SEJARAH.....

Dari mahasiswa untuk mahasiswa. Begitu jugalah dengan PERUBAHAN ketika mula dibina dalam tahun 1997/1998...... Bukan mudah untuk membina PERUBAHAN kerana untuk memberi nama sahaja sudah bertegang urat. Ada cadangan yang memberi nama gemilang, reformasi dan sebagainya.

Tetapi nama PERUBAHAN yang dipilih. Kenapa????? ini kerana nama PERUBAHAN teras utama untuk bersifat rasional. Contohnya cuba dilihat kronologi revolusi manusia.Dari bayi, kanak-kanak, dewasa dan tua. Apabila seorang manusia meninggal dunia juga akan mengalami perubahan sedikit demi sedikit. Pada ketika itu nak pakai reformasi nanti dikatakan menyokong Anuar pulak. PERUBAHAN mempunyai tanggungjawab yang besar ketika itu kerana pemimpin mahasiswa berpecah belah. Walaubagaimanapun agenda untuk memastikan mahasiswa mendapat pendidikan yang terbaik tidak dilupakan.

Tahun 1999 merupakan kemenangan pertama PERUBAHAN dan meneruskan kegemilangan hingga ke hari ini walaupun terdapat satu tahun yang agak goyah dalam jangka masa 9 tahun memerintah kampus. Sebelum kemenangan PERUBAHAN, pejabat MPP hanya orang-orang tertuntu sahaja yang dibenarkan masuk terutama yang berpesonaliti berserban dan berjubah. Manakala didalamnya pula terdapat gambar-gambar Taliban sambil memegang mortar. Inikah pemimpin mahasiswa???? tidak wujud integrasi kaum dan tuduh menuduh sebagai sesat juga terjadi katika itu. Kemenangan pertama PERUBAHAN membawa kepada publisiti yang diluar jangkaan sehinggakan azan ditelevision pun menayangkan majlis istiadat konvokesyen UUM.

Strategi untuk memastikan kemenangan diubah dari mahasiswa melayu sahaja kepada gabungan mahasiswa india dan cina. Ini menunjukkan pemimpin PERUBAHAN ketika itu berani menghadapi sebarang risiko akibat penggabungan. Berpeganglah kepada beberapa perkara bagi memastikan sentiasa yang terbaik iaitu yang pertama orang yang tidak pernah menerima cabaran tidak akan matang. kedua ialah kreatif iaitu menjana idea-idea yang bernas, ketiga ialah inovatif bermaksud sentiasa memikirkan sesuatu yang baru. keempat ialah sentiasa bersifat terbuka dan yang terakhir adalah confident building dan sentiasa up to date dengan maklumat semasa.

Orang yang tidak suka kepada PERUBAHAN diibaratkan seperti mayat yang menunggu dikapankan kerana mayat tersebut tidak akan kemana-mana melainkan dengan bantuan orang lain. Pemimpin PERUBAHAN ketika itu pernah berkata " pemimpin yang baik ialah pengikut yang baik dan bukan manusia jenis yes boss dakam segala hal"

BARANG SIAPA YANG MENANAM POKOK PASTI AKAN MENDAPAT HASILNYA DA BOLEH DIBERIKAN KEPADA ORANG LAIN. JANGANLAH KITA MENJADI ORANG YANG AKAN MENEBANG POKOK TERSEBUT.
HIDUP PERUBAHAN!!!!!

No comments: