Tuesday, April 10, 2007

Pelik tapi benar.

ketika saya sedang melihat surat khabar NST muka demi muka, saya ternampak satu gambar yang menarik perhatian saya. bahasa di gambar tersebut seakan-akan bahasa asing. setelah diamati betul-betul barulah saya tahu bahawa ia adalah satu dialek dalam malaysia juga. Saya ketawa seorang diri. Saya cuba berfikir adakah orang negeri tersebut sahaja dan luar negara yang akan menggunakan kemudahan tersebut. Bagaimana dengan orang yang tidak tahu dialek tersebut dan bahasa inggeris? dimanakah bahasa kebangsaan kita? sesuatu ketika dulu bahasa kebangsaan adalah antara perkara yang diperjuangkan oleh mahasiswa. Tetapi dinegeri ini tidak mengangkat bahasa kebangsaan. Bahasa Menunjukkan Bangsa. Belum lagi saya mendengar dialek suatu kawasan itu adalah menunjukkan bangsa. tidak berfikir panjangkah orang yang mencipta kemudahan ini?

No comments: